geaard contact verstandig?

Started by Mosman, December 06, 2024, 04:39:09 PM

Previous topic - Next topic
Hoi allen,
Ik ben sinds kort bezig met de configuratie van een DEC600 series firewall. Door gebrek aan eerdere ervaring met OPNsense pak ik het allemaal stapsgewijs aan. Wel erg top om er ondertussen zoveel van te leren. Het forum is ook een waardevolle hulpbron.
Op het moment zit ik nog wel met een onbeantwoorde vraag rondom het hardware aspect. Net zoals bij andere elektronica geeft de behuizing een 'zoemend gevoel' als je er met de hand overheen strijkt. De adapter en stekker zijn niet geaard, dus dat is logisch.
Als ik het apparaat aansluit via de USB om e.e.a. te configureren dan vloeit de overtollige stroom netjes af via mijn computer (met LAN werkt dat uiteraard niet).
Nu kom ik op andere fora wel eens tegen dat het erg verstandig is om gevoelige apparatuur toch op randaarde aan te sluiten met een kabeltje, alligator clip, etc.. Omdat er toch een flink prijskaartje aan deze units hangt, overweeg ik om zoiets toe te passen. De beste werkwijze moet ik nog even bedenken.
Dus bij deze de vraag: Hoe hebben jullie dit aangepakt?
DEC600 series

Ik heb gewoon een aarde draag liggen. En ik ground al mijn electronica. Inclusief dus OPNsense.

Een simpele aarde draad, die afvloeit naar.. aarde is dus al voldoende.

Ik doe dit tevens om elektronica te beschermen tegen statische lading. Normaal gesproken hoor jezelf te gronden met een antistatische polsbandje. Maar dat doet helaas bijna niemand.

Een ander voordeel is ook dat je gebruiker beschermt tegen schokken. Ja dit kan in enorme hoge voltages lopen en zelfs amperes. Iets wat veel elektronica niet goed tegen kan (hoewel ik heb gezien dat elektronica meer kan hebben dan ik dacht qua statische lading).

Elektrostatische ontladingen van mensen kunnen duizenden volts en meerdere ampères bedragen. De reden dat het je niet doodt, is omdat het een heel kleine hoeveelheid elektrische lading is, en de ontlading duurt daarom maar heel erg kort.
Hardware: DEC3852
Version: OPNsense 24.10 Business Edition

Thanks. Wat voor bevestiging heb je hierop bedacht?
Ik heb zonet getest met een oude draad van earplugs, springveertjes en een doorloop naar de aarde pin van het stopcontact. Dit haalt de statische elektriciteit inmiddels weg, maar het verdient geen schoonheidsprijs. Een foto volgt nog.
DEC600 series

Quote from: Mosman on December 08, 2024, 08:47:15 PM
Ik heb zonet getest met een oude draad van earplugs, springveertjes en een doorloop naar de aarde pin van het stopcontact. Dit haalt de statische elektriciteit inmiddels weg, maar het verdient geen schoonheidsprijs. Een foto volgt nog.

Haha, ja dat kan inderdaad beter. Normaal gesproken gebruik je hiervoor aardedraad. Gewoon te koop bij de bouwmarkt hoor: https://www.gamma.nl/assortiment/handson-installatiedraad-vd-2-5-mm2-geel-groen-5-meter/p/B622783

Eventueel soldeer je er plug aan met een krimpkous, zodat het oogje van de plug door het boutje kan op mijn OPNsense firewall tenminste. En dan draai ik het boutje vast en voila. Zie foto.

De aardedraad loopt in mijn geval naar een aardingsrail in mijn serverack, en die aarde loopt weer naar een aardepunt op een speciale power distribution unit (PDU). Echter in jouw geval kan je het dus ook proberen aan te sluiten op een aarde van een stopcontact of via een aardepunt in je huis (meterkast?).
Hardware: DEC3852
Version: OPNsense 24.10 Business Edition

Long overdue update, maar alsnog.
Bij gebrek aan een aarde-boutje op de OPNsense firewall heb ik er maar wat van gemaakt. Het werkt allemaal prima en voor een thuisgebruik fix is dit toereikend.
DEC600 series