En voor het geld hoe je het niet te laten. Ik gebruik een GS108Ev3 van 30 tientjes ofzo.
Quote from: EdwinKM on September 05, 2022, 12:21:39 pmEn voor het geld hoe je het niet te laten. Ik gebruik een GS108Ev3 van 30 tientjes ofzo.300 euro, Daar kan ik er ongeveer 10 van kopen (https://tweakers.net/pricewatch/424304/netgear-prosafe-gigabit-plus-gs108ev3.html)
Nu heb je mij weer een beetje ... wat is (een) TS?
Topic Starter
Ik ken de apparatuur die je gebruikt niet, maar ondersteunt de DecoM5 ook vlans? Zo ja, dan is de managed switch misschien minder nodig. Echter het lijkt me niet handig om dan eerst naar je connectbox te gaan en dan weer terug naar opnsense om dan vervolgens weer naar buiten via de connectbox te gaan. Volgens mij zit hier dan iets niet helemaal jofel in je infra plaatje. Wat John ook al aangaf, koop een goedkope managed switch met vlan support. Hang die aan je LAN kant van je opnsense.
Je maakt het behoorlijk complex zo. Veel lastiger dan nodig. Je werkt toe naar double-NAT'ten wat je eigenlijk niet moet willen. Kan die hele Ziggo box er niet tussenuit? Of minimaal in bridge mode.Met OPNsense in een VM introduceer je ook nog extra problemen met de Host die een IP moet hebben. Proxmox herstarten zorgt dat je router onderuit gaat. Ook daarvoor valt wat te zeggen om op een dedicated host te draaien.Daarbij geef je aan dat je geen Managed Switch wil kopen. Geen expert maar volgens mij niet mogelijk (of je moet allemaal fysieke kabels trekken). En voor het geld hoe je het niet te laten. Ik gebruik een GS108Ev3 van 30 tientjes ofzo."Lawrence Systems" op Youtube heeft een aantal goeie filmpjes over VLAN setup. Welliswaar voor pfsense maar komen prima overeen.
Hoe bedoel je precies de Ziggo box er tussen uit?
Dus jullie raden aan om toch een managed switch te kopen en OPNSense op een niet-virtuele machine te draaien. Dat betekent dus ook een extra laptopje kopen oid voor OPNSense.