Chromebook van school op thuisnetwerk met OPNSense, omzeilt beveiliging

Started by MaartenVT, September 29, 2026, 04:27:26 PM

Previous topic - Next topic
Dag iedereen

Misschien weten jullie raad.

Mijn zoon heeft een Chromebook van school, voor "schoolwerk"... Wanneer ik de DNS-over-HTTPS (DoH) probeer uit te schakelen, wil de Chromebook helemaal niet meer op internet. Geen connectie meer.

Maar als ik de DOH niet uitschakel, omzeilt de Chromebook mijn beveiliging via mijn eigen DNS (Adguard home).

Hoe zorg ik ervoor dat de Chromebook wél op internet kan maar dan wél over mijn DNS en m'n eigen beveiliging?

Alvast bedankt om mee te denken.

Groeten
Maarten.

Tja, DoT/DoH is altijd ellende...

Ik ken die dingen niet echt, maar ik weet wel dat op het moment dat je zegt dat ze van een School/Bedrijf zijn dat je kans hebt dat ze aan een of andere "Beheerserver" vast zitten en je dus 'User vs. Admin/Root rechten' problemen kan verwachten.

Heeft dat ding iets van een Console/Terminal waarmee je wat dingen kan checken ?!
- Ping op IP
- Ping of Domeinnaam
- Hetzelfde met Traceroute
- En eventueel nog wat nslookup/dig/drill dingetjes...
Weird guy who likes everything Linux and *BSD on PC/Laptop/Tablet/Mobile and funny little ARM based boards :)

Ik vermoed dat die wel een console heeft maar we kunnen bitter weinig aanpassen. Die is in het beheer van de school natuurlijk.

Het enigste dat ik wens is dat ik baas ben op m'n eigen netwerkt. En dat is gewoon onmogelijk met zo'n dingen.

Ik ken het IP, het MAC, etc... en heb in AdGuard Home reeds verschillende zaken geprobeerd. Ik zou een VLAN kunnen opzetten expliciet voor die Chromebook. Daarmee bescherm ik de rest van het netwerk maar zeker niet wat er over mijn netwerk heengaat op die Chromebook.

Wanneer ook maar iets blokkeer van DNS over HTTPS of TLS, blokkeert de Chromebook de internettoegang. Die gaat zelfs niet over tot de DNS die ik push via de DHCP.

Echt een beveiligingsprobleem als je het mij vraagt. Ik snap dat wanneer je op een openbaar netwerk zit, dat je wil dat de Chromebooks automatisch een kinder veilige DNS krijgen van DNS4EU of Cleanbrowsing maar op mijn eigen netwerk wil ik natuurlijk zelf beslissen welke site of verbindingen er mogen gemaakt worden.

Groetjes
Maarten.

Ik post het ook even in het Engelse Forum. Daar zit ook meer volk om mee te denken.

Quote from: MaartenVT on October 05, 2026, 10:30:54 AMWanneer ook maar iets blokkeer van DNS over HTTPS of TLS, blokkeert de Chromebook de internettoegang.
Dat is logisch : Het geheel werkt met certificaten zoals HTTPS SSL verbindingen en als die niet matchen dan houdt het op!

QuoteDie gaat zelfs niet over tot de DNS die ik push via de DHCP.
Je zou eens kunnen kijken of je een VPN mag opzetten en dan maar hopen dat de Chromebook wel de DNS van de VPN respecteert...

Gewoon een VPN op je LAN of in ieder geval één daarvan afhankelijk van hoeveel je er hebt :)
Weird guy who likes everything Linux and *BSD on PC/Laptop/Tablet/Mobile and funny little ARM based boards :)